Salı, Ekim 06, 2009

Müşterileri Anlamak ve İnovasyonBu aralar başucu kitabımız hale gelen "Fark Edilmemiş İş Fikirleri"nde (MediaCat Yayınları, 2008)rastladığımız ve aşağıya kısaltarak aktardığımız öykü, inovasyonun neden müşterileri anlamakla başladığını çok etkili bir şekilde anlatıyor. Sizlerle de paylaşmak istedik.

Magnavox, ABD kökenli bir ev elektroniği ürünleri üreticisi. 1915'de kurulan ve Türkiye'de pek de tanınmayan firmanın geçmişte pek çok inovasyonları olmuş. Bizim ilgimizi çeken 1993'de patentini aldıkları "Remote Locator" adlı ürünleri, daha doğrusu onları bu ürünün inovasyonuna sürükleyen "pazar araştırma" yöntemleri.

1990'larda uzakdoğulu üreticilerin rekabeti Magnavox'u müşterilerini daha iyi dinlemeye ve inovatif fikirler geliştirmeye yöneltiyor. Ancak tipik pazar araştırmaları ile varılan sonuçlar şirketin yöneticilerini pek de tatmin etmiyor. Tüketicilere televizyonlarıyla ne gibi sorunları olduğu sorulduğunda "benimki toz topluyor" ya da "programları beğenmiyorum" gibi, üretici firmanın üzerinde çok da anlamlı inovatif fikirler geliştiremediği meseleler gündeme getiriliyor.

Magnavox çalışmalar ilerledikçe araştırma yöntemlerini geliştiriyor, insanların televizyonları ile olan etkileşimlerini yerinde gözlemlemeye ve onlara televizyonların onların yaşamlarındaki yerini anlamaya çalışıyor.

Magnavox bu amaçla müşterileri ile uzun ve derinlemesine görüşmeler de yapıyor hatta bir kısım insandan izin alarak onları evlerinde ziyaret ediyor ve televizyonları ile ilişkilerini yerinde gözlemliyor. Magnavox bu çalışmalar sırasında Amerikalıların uzaktan kumandaları ile olan tutkulu ilişkileri konusunda garip şeyler öğreniyor.

Amerika'lıların %80'ni uzaktan kumandalarını kaybediyorlar.
Nüfusun yarıdan fazlası kumandayı haftada 5 kereye kadar kaybediyor.
Katılımcıların büyük bir bölümü kumandayı mobilyaların içinde ya da altında, hatta kimi zaman buzdolaplarında bulduklarını açıklıyorlar.
Çoğu kişi bu sorun konusunda televizyon üreticilerini değil, eşlerini veya çocuklarını suçluyor.

İşte size bir inovasyon fırsatı. Zaten Magnavox'da fırsatı boşa harcamıyor ve "Remote Locator" adlı cihazı geliştiriyor. Uzaktan kumandayı kaybederseniz sadece televizyonun açma kapatma düğmesine dokunuyorsunuz ve uzaktan komanda bulabilmeniz için bipliyor.

Gerçek bir sorun, gerçek bir çözüm, gerçek bir inovasyon.

Müşterilerinizi iyi ama çok iyi anlayın, onları anlamak için geleneksel pazar araştırması metodlarının çok ötesine geçmeniz gerekse de...